רשמית: ויטמין E הוא הגורם ל’מחלת המאיידים’ ולא קנאביס

רשויות הבריאות בארה"ב מאשרות את הדיווחים הקודמים לפיהם מחסניות אידוי שמדוללות עם ויטמין E אצטט הן הגורם ל'מחלת המאיידים' המסתורית שכבר הרגה 39 איש, ולא קנאביס או THC.

דגימות של נוזלי ריאה שנלקחו מ-29 חולים במחלה המסתורית שתקפה צרכני עטי-אידוי ב-10 מדינות בארה”ב הכילו כולן את אותו הכימיקל, “ויטמין E אצטט”, כך לפי הודעה רשמית שפירסם המרכז האמריקאי לבקרת מחלות ומניעתן (ה-CDC).

ה-CDC הכריז על הגילוי החדש אתמול (8.9), ומדובר מבחינתו בפריצת דרך בחקירת ‘מגיפת המאדים’ המסתורית אשר תקפה צרכנים שרכשו מחסניות אידוי של קנאביס בשוק השחור. לפחות 2,051 מקרים של תחלואה כזו זוהו בארה”ב בחודשים האחרונים, ומניין ההרוגים עומד כבר על 39 איש.

הכימיקל המדובר, ויטמין אי אצטט, החל להימכר בשנה האחרונה כחומר דילול ייעודי עבור מחסניות אידוי בלתי חוקיות בשל המרקם הסמיך שלו, שמאפשר לדלל את מיצוי הקנאביס מבלי להפוך אותו לנוזלי יותר.

הצרכנים, שמסתמכים על מידת הסמיכות של מיצוי הקנאביס שבמחסנית כאומדן להערכת הטוהר שלו, שכן ככל שהחומר סמיך יותר הוא נחשב לאיכותי יותר, אינם מבחינים בעת הרכישה כי מדובר במוצר מדולל.

ויטמין אי כבר זוהה בסוף חודש ספטמבר ע”י רשויות הבריאות בכמה מדינות בארה”ב בתור הגורם האפשרי למגיפה לאחר שנתגלה בריכוזים גבוהים במחסניות האידוי של החולים.

מסקנה זו של הרשויות המקומיות מאושרת כעת באופן רשמי כאמור גם ע”י החקירה הפדרלית שערך ה-CDC, לאחר שסיים לנתח את הדגימות שנלקחו מריאות המטופלים ומצא ויטמין E בכולן.

ה-"Honey Cut" ('דילול הדבש') מבוסס הויטמין E נמכר באינטרנט בחופשיות ומשווק באופן ייעודי עבור דילול מחסניות שמן קנאביס
ה-“Honey Cut” (‘דילול הדבש’) מבוסס הויטמין E נמכר באינטרנט בחופשיות ומשווק באופן ייעודי עבור דילול מחסניות שמן קנאביס

“ויטמין E אצטט לרוב אינו גורם נזק כאשר הוא נצרך דרך הפה בתור תוסף תזונה, או כאשר הוא נמרח על העור. עם זאת, מחקרים קודמים מעידים על כך שכאשר הוא נשאף, ויטמין E אצטט עשוי להפריע לתפקוד התקין של הריאות”, נכתב באתר ה-CDC.

מומחים מסבירים כי כאשר שמן ויטמין E עובר חימום במכשיר האידוי, הוא הופך למעין זפת דביקה או ‘גריז’. כפי שניתן לדמיין, שאיפה של אדי ה’גריז’ האלו עשויה לגרום לפגיעה חמורה בריאות, אם כי חוקרים עדיין מנסים להבין את המנגנון המדויק דרכו נגרם הנזק לריאות.

ה-CDC חיפש חומרים מסוכנים נוספים בדגימות שנלקחו מריאות המטופלים ולא הצליח למצוא שום חומר מעורר דאגה אחר למעט ויטמין E.

פריצת הדרך הזו אינה אומרת בהכרח שהחקירה הגיעה לסיומה, או שויטמין E אצטט הוא הגורם הבלעדי למחלות הריאה. ההערכה היא שיכולים להיות כימיקלים מסוכנים נוספים במוצרי האידוי הבלתי חוקיים שגרמו לחלק מהתחלואה, ועל פי כן פעולות החקירה של ה-CDC בשיתוף עם מנהל התרופות והמזון האמריקאי (FDA) נמשכות.

בדיקות מעבדה שנערכו ע”י חדשות NBC במסגרת תחקיר בחודש ספטמבר מצאו, בנוסף לויטמין E, גם חומרי הדברה מסוכנים ב-10 מתוך 10 מחסניות אידוי בלתי חוקיות שנבדקו.

תוצאות בדיקות המעבדה של מחסניות אידוי חוקיות ומחסניות אידוי בלתי חוקיות שנערכו ע"י חדשות NBC
תוצאות בדיקות המעבדה של מחסניות אידוי חוקיות ומחסניות אידוי בלתי חוקיות שנערכו ע”י חדשות NBC

בין השאר נמצא בכל המחסניות הלא-חוקיות שנבדקו החומר קוטל הפטריות מיקלובוטניל, שחלק ממנו הופך לציאניד בעת האידוי. עוד נמצאו חומרי הדברה וקוטלי הפטריות בוסקליד, פרופיקונזול, טבוקונזול, טריפלוקסיסטרובין ומטלקסיל, לצד קוטלי החרקים כלורפנפיר, אטוקסאזול, מלתיון, פיפרוניל ופיפרוניל בוטוקסיד, וכן החומר קוטל הכינים פרמטרין והכימיקל מגביר הפריחה פקלובוטרזול הזכור לקוראי מגזין קנאביס גם מפרשת חומרי ההדברה בקנאביס הרפואי כאן בישראל. כמעט כל המחסניות האלו הכילו גם ריכוז גבוה של ויטמין E, ובהתאם גם הכילו הרבה פחות THC מכפי שהיה רשום על האריזה.

לשם השוואה, בבדיקות המעבדה שנערכו למחסניות אידוי חוקיות, שנמכרו בשוק מפוקח ומחנויות מורשות, לא נמצאו חומרי הדברה או ויטמין E בכלל. מחסניות האידוי בשוק החוקי עוברות בקרה ופיקוח קפדניים כך שלא סביר שיימצאו בהן חומרים מסוכנים, אך ההמלצה של ה-CDC היא להימנע לחלוטין משימוש במחסניות אידוי של קנאביס עד לסיום החקירה, ליתר ביטחון.

יש לציין שגם שמני הקנאביס הרפואי המיוצרים עבור מטופלים בישראל מכילים ויטמין E המסייע במיצוק השמן, אך כאמור שמן זה מיועד לשימוש בבליעה או בספיגה תת-לשונית, ולא בשאיפה, עישון או אידוי. בהתאם משרד הבריאות הישראלי פירסם לאחרונה אזהרה לפיה חל איסור להשתמש בשמני הקנאביס בשאיפה.

המשך קריאה
Back to top button
x
Close

אופס!

אנא בטלו את חוסם הפרסומות כדי לצפות בתוכן באתר